نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان به اشتیاق تجار افغانستانی برای فعالیت اقتصادی در ایران اشاره کرد و گفت: اکنون موانعی در مسیر سرمایه گذاری افغانستانی ها در کشور وجود دارد و دولت سیزدهم مصمم به برطرف کردن این موانع است.

اشتیاق تجار افغانستانی برای فعالیت اقتصادی در ایران/باید کنسرسیومی برای راه اندازی مجدد خط آهن خواف - هرات تشکیل شود

به گزارش قدس خراسان آنلاین، حسن کاظمی قمی شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک با فعالان اقتصادی افغانستانی در مشهد اظهار کرد: سالانه ۱۲ میلیارد دلار کمک از سوی نهادهای جهانی و بین المللی به افغانستان اختصاص می یافت، اما اکنون و پس از روی کار آمدن طالبان این رقم به حدود ۳ میلیارد دلار کاهش یافته است، لذا باید در افغانستان تولید ثروت شود.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان گفت: لازمه احیا و حاکم کردن روابط تمدنی، دینی و فرهنگی ایران و افغانستان در مناسبات دوجانبه، اتصال زیرساختهای اقتصادی دو کشور است.

وی گفت: می توان فعالیت های مشترک بین سرمایه گذاران ۲ کشور در بخش معدن انجام داد و یا با توجه به دسترسی ترانزیتی افغانستان به آسیای مرکزی در این خصوص فعالیت مشترک صورت گیرد.

کاظمی قمی بیان کرد: امروز اهتمام دولت جذب سرمایه های اتباع افغانستانی است، متاسفانه شاهد بودیم این سرمایه ها قبلا جذب کشورهای اروپایی و همسایه شده است.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان افزود: باید کنسرسیومی برای راه اندازی مجدد خط آهن خواف - هرات تشکیل شود تا مقدمات تعمیر و راه اندازی این مسیر در بخش ایستگاه سنگان تا روزنک هرات فراهم شود، این خط آهن در مسیر رونق اقتصادی دو کشور موثر خواهد بود.

وی گفت: علاوه بر تسهیل تردد در مرز دوغارون به دنبال ایجاد منطقه آزاد اقتصادی مشترک هستیم تا سرمایه گذاران به راحتی در آن سرمایه گذاری کنند و از طرفی خدماتی در حوزه انرژی به آنان اختصاص یابد.

کاظمی قمی گفت: برادران افغانستانی بواسطه اینکه ایران میزبان ۵ میلیون افغانی بوده است، اکنون احساس مسوولیت کرده و ایران را به عنوان اولویت نخست سرمایه گذاری خود قرار داده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.